FAQ – vanliga frågor och svar 
 

Varför ska jag använda en e-tjänst? 

En e-tjänst gör det lättare för oss att få rätt uppgifter från dig och därmed får du snabbare hjälp. Du fyller i uppgifterna som efterfrågas och skickar direkt till oss via webben. Det är lätt att bifoga filer, dokument och bilagor direkt i tjänsten. Om du är inloggad och skickar in ett ärende kan du även följa ärendets status på Mina sidor. 

Vilken webbläsare behöver jag för att använda e-tjänster? 

Tjänsten fungerar bäst i moderna webbläsare till exempel Google Chrome och Microsoft Edge. Om du har en äldre webbläsare och upplever problem kan din webbläsare vara utdaterad – prova då att uppdatera den – eller ladda ner en ny (det är gratis). 

Vad är BankID – och varför behövs det? 

BankID kan jämföras med en vanlig identitetshandling, till exempel ett körkort. Du använder det för att legitimera dig på internet. När du loggar in med ditt BankID kan vi vara säkra på att det är just du som skickar in e-tjänsten. Dina uppgifter hämtas direkt från Skatteverket och du slipper skriva in dem manuellt.

Läs mer om BankID
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: Hantering av personuppgifter - Mullsjö (mullsjo.se)

Jag har BankID men kommer ändå inte in i e-tjänsten, vad ska jag göra? 

Starta om din dator och testa en gång till. Om det inte fungerar behöver du höra av dig till den som utfärdat din e-legitimation, troligtvis din bank. Kanske har giltighetstiden gått ut. 

Kan ni hjälpa mig att genomföra e-tjänsten? 

Om du behöver hjälp att genomföra tjänsten finns det kontaktuppgifter till ansvarig för den specifika tjänsten. Annars är du välkommen att höra av dig till oss via e-post infocenter@mullsjo.se eller telefon 0392-140 00. 

Hur vet jag att mitt ärende skickats in? 

När du skickat in ditt ärende kommer du till en bekräftelsesida och du får ett bekräftelsemejl till den e-post du angav. Om du var inloggad när du skickade in e-tjänsten kan du även se och följa ditt ärende på Mina sidor. 

Överförs mina uppgifter till tredje land? 

Svaret är att inga uppgifter överförs till tredje land när man använder våra e-tjänster.

Sker någon form av automatiserat beslutfattande när man skickat in via e-tjänsterna? 

Nej, alla ärenden som skickas in via plattformen hanteras av en fysisk person. 

Jag har förslag på förändringar och förbättringar, vem ska jag skicka dem till? 

Vi vill gärna ha förslag på förändringar och förbättringar, du kan skicka dem till oss på e-post infocenter@mullsjo.se eller ringa kommunens växel på telefon 0392-140 00